O wiele bardziej skomplikowany i naładowany kolejnymi możliwościami nowy Google Analytics 4 jest najnowszą wersją GA z jakiej mamy okazję korzystać.
W poprzednim artykule omówiłam już główne cechy nowego GA4.
W tym chcę pomówić o jego największych zaletach.
Śledzenie i kompilacja danych zarówno strony jak i aplikacji.
Wcześniej aby móc śledzić analitykę strony www korzystaliśmy z Universal Analytics od Google. Podobnie, aby analizować dane z naszej aplikacji wiele osób korzystało z Google Firebase. Obecnie, nowa wersja Google Analytics pozwala nam w jednym miejscu zbierać dane zarówno aplikacji jak i strony.
Nowy Google Analytics jest o wiele bardziej zaawansowany i swoje analizy opiera na zdarzeniach. W przeciwieństwie do dawnego Universal Analytics, w którym istniały obok siebie wyświetlenia stron i zdarzenia, GA4 śledzi wszystko jako zdarzenie. Przykładem mogą tu być odsłony strony, rozpoczęcie sesji, konwersje lub inne są wysyłane jako zdarzenia w GA4. Wszystko więc, co śledzone jest w GA4, jest wydarzeniem.
Śledzenie użytkownika nawet gdy przejdzie na naszą aplikację?
Nowy Google Analytics 4 koncentruje się bardziej na ścieżce użytkownika i zdarzeniach przez niego wywoływanych. Dzięki możliwościom strumienia danych GA4 możemy obecnie o wiele łatwiej mierzyć i badać interakcje użytkowników na wszystkich platformach i uzyskać całościowy widok ścieżki, jaką pokonuje user. Zakładając, że użytkownik trafił na Twoją stronę www z komputera lub telefonu, wykonał pewne czynności, takie jak „dodaj do koszyka” lub „zarejestruj się” a potem pobrał aplikację i tam dokończył cały proces. W takim przypadku GA4 pozwala na łączenie ze sobą czynności wykonywanych przez użytkownika przy użyciu różnych urządzeń (komputerowych i mobilnych), a następnie dokładniejsze wprowadzanie ich do raportowania.
Gdy zaimplementujesz funkcję User ID, Analytics zacznie przetwarzać identyfikatory użytkowników zbierane w przypadku poszczególnych zdarzeń. Dzięki temu raporty będą dokładniej odzwierciedlać zachowania użytkowników zalogowanych na różnych platformach i urządzeniach. – Oficjalna strona supportu Google Analytics
Aby połączyć podróż użytkownika między urządzeniami i aplikacjami mobilnymi, musisz utworzyć unikalny identyfikator klienta, który powinien być taki sam zarówno w witrynie internetowej, jak i w aplikacjach mobilnych. Jest to bardziej zaawansowana rzecz wymagająca umiejętności programowania ale jak najbardziej do zrobienia.
Dokładnie o implementacji User-ID w GA4 do wieloplatformowej analizy przeczytacie na oficjalnej stronie supportu Google. (po polsku)
Przewidywanie konwersji, powracania użytkowników czy zaangażowania.
W nowym GA4 Google wykorzysta uczenie maszynowe aby przewidzieć potencjalne działania użytkowników. Tak zwane dane predykcyjne to dodatkowa funkcja, która może uzupełnić raporty i analizy marketingowców czy analityków w firmie. GA4 ma w przyszłości pomóc zidentyfikować użytkowników i ich działania w witrynie, które prawdopodobnie doprowadzą do zakupu lub konwersji w okresie np. następnych 7 lub 28 dni.
Będą to więc trzy wskaźniki predykcyjne nowego Google Analytics 4:
- prawdopodobieństwo, że użytkownik, który był aktywny w ciągu ostatnich 28 dni, wygeneruje zdarzenie zakupu w ciągu następnych 7 dni.
- Prawdopodobieństwo, że użytkownik, który był aktywny w Twojej witrynie w ciągu ostatnich 7 dni, nie będzie aktywny w ciągu następnych 7 dni.
- Przewidywany przychód w ciągu najbliższych 28 dni od użytkowników, którzy byli aktywni w ciągu ostatnich 28 dni dni na stronie.
Ostatnią zaletą na jaką warto zwrócić uwagę jest oczywiście raportowanie i szeroka gama rodzajów raportów jakie możemy w tym narzędziu uzyskać. W połączeniu ze wspomnianymi wyżej właściwościami przyznam, że nie mogę doczekać się skorzystania z tych wszystkich funkcji a dane dopiero się zbierają ;).