Koniec rolling-out’u najnowszej (i największej od dawna) aktualizacji Google jasno pokazał nam, że wyszukiwarka nie zmieniła swoich założeń dotyczących contentu. Google mocno docenia praktyki SEO wskazane przez nie jako dobre, a które można podsumować skrótem E-A-T – co to takiego? I jak dostosować swoją stronę do E-A-T? O tym poniżej.
Czy jesteś ekspertem? Czy masz autorytet? A może wiarygodność?
Pamiętacie na pewno reklamy w telewizji ukazujące statystów jako lekarzy ginekologów, urologów czy innych specjalistów. Reklamy aktorów udających specjalistów aby zwiększyć wiarygodność działania leku są już na szczęście zakazane ale wyszukiwarka to nie telewizja. I tutaj każdy może tworzyć content a w dzisiejszych czasach wręcz trudno jest czasem (paradoksalnie) dotrzeć do sprawdzonych informacji na dany temat.
Wyszukiwarka Google wdrożyło kilka zasad, które pomagają jej w znalezieniu stron i treści, które uznaje za warte promowania. My również możemy poprawić nasze SEO a wdrożenie E-A-T na naszej stronie długofalowo wyjdzie nam tylko na dobre.
Czym są wytyczne E-A-T SEO?
E-A-T jest skrótem z angielskiego oznaczającym pierwsze litery wyrazów: expertise, authoritativeness, and trustworthiness, które w łatwy do zapamiętania sposób pokazują wymagania Google co do jakości naszych tekstów.
Według tych (w głównej mierze) czynników algorytm wyszukiwarki porównuje treści na te same tematy i frazy kluczowe porównując możliwą wartość dla końcowego odbiorcy (wyszukującego). Oczywistym jest, że w dobie precli, tekstów pisanych przez IA oraz miksery tekstów chcielibyśmy znaleźć eksperckie artykuły, na które ktoś poświęcił swój czas na analizę, zgłębienie się w temat i podzielenie się swoją fachową wiedzą.
Expertise w EAT czyli eksperckość.
Zadaj sobie pytanie czy Twoje treści w realny sposób pomagają użytkownikom sieci. Odpowiedz sobie na poniższe pytania:
Czy odpowiedzi, których udzielasz na stronie odpowiadają w profesjonalny i rzetelny sposób na pytania wklepane w pasku wyszukiwarki?
Czy Twoje informacje są sprawdzone i kompletne?
Czy treści na Twojej witrynie są aktualne bądź na bieżąco aktualizowane?
Authoritativeness w EAT czyli autorytet.
Nie chodzi tu jedynie o autorytet samej domeny ale jej wiarygodność i rzetelność w ujęciu ogólnym. W tym punkcie warto zadać sobie pytania:
Czy możesz wziąć pełną odpowiedzialność za swoje treści?
Czy Twoja strona ma uznanie w Twojej branży oraz wśród odwiedzających?
Czy klienci i współpracownicy polecają Ciebie w sieci?
Czy możesz liczyć na wartościowe kooperacje z innymi autorytetami w Twojej branży?
Czy pozyskujesz wysokiej jakości linki od innych wartościowych stron?
Trustworthiness w E-A-T czyli wiarygodność.
Informacji na każdy temat znajdziemy wiele – ale jak możemy poznać ich wiarygodność? Spróbuj odpowiedzieć sobie na te pytania o Twoijej stronie i treściach, które publikujesz:
Czy czytelnicy wiedzą kim jest autor tekstu? Czy mogą o nim/niej przeczytać?
Czy strona jest autentyczna? Czy na stronie podana jest siedziba firmy?
Czy witryna ma łatwo dostępne dane kontaktowe oraz mail z nazwą firmy/portalu?
Czy jako firma publikujecie wizerunek Waszych pracowników/szefów/specjalistów?
Czy masz rozbudowaną zakładkę “o mnie”/”o nas”?
Jeśli na większość z tych pytań odpowiedziałeś/aś przecząco czeka Cię sporo pracy. Warto zainwestować w rozwój wiarygodności, autentyczności, jakości jak i autorytetu swojej firmy/osoby/marki gdyż zawsze zwróci się to nam w przyszłości.
Budując content i dzieląc się życiem firmy dodajemy do nijakiego biznesu historię, z którą ludzie będą się identyfikować i dzięki której będziemy łatwiejsi do zapamiętania. Spełnienie wymogów EAT powinno być więc dla nas ważne nie tyle z punktu widzenia seowca bądź seowczyni ale także z perspektywy budowania marki i wizerunku firmy. A to jak nas widzą może okazać się istotne na każdym etapie rozwoju marki osobistej, współpracy z innymi czy nawet predestynować do przyszłych sukcesów.