Google-analytics-gonto-demo-ga4-przewodnik

Stary GA przechodzi do lamusa – Google wprowadza ulepszenia w swoim narzędziu do analizowania ruchu na witrynach i zachęca ciekawskich do przetestowania funkcji poprzez konto demo Google Analytics 4 i garść zgrabnych samouczków. Czy szykuje się rewolucja czy raczej będą to drobne zmiany? Poniżej przedstawiam co zmieni się już niedługo w najpopularniejszym narzędziu przy e-commerce a wszystko dzięki udostępnieniu konta demonstracyjnego GA.

Jak otrzymać dostęp do konta demonstracyjnego Google Analytics 4?

Aby uzyskać dostęp do nowego konta demo Google Analytics musisz wejść na tą stronę pomocy Google (na chwilę obecną jedynie w wersji angielskiej) i kliknąć link „ACCESS DEMO ACCOUNT”, który poprowadzi Cię do prostej weryfikacji z Twoim obecnym kontem Google Analytics. Po podpięciu nowego GA ID Twój panel powinien wyglądać jak poniżej:

google-analytics-konto-demo-account-4
Google Analytics Konto Demo

Nowe sekcje raportowania czyli P.U.Z.G. w nowym koncie demonstracyjnym GA

Nowy Google Analytics to również świeża nawigacja sekcji zbierania danych, do których już teraz możemy zacząć się przyzwyczajać.

Po kolei na raportowanie GA4 składa się więc:

  • Pozyskanie (dawniej Pozyskiwanie i odbiorcy)
  • Utrzymanie (dawniej Zachowanie)
  • Zaangażowanie
  • Generowanie przychodu (częściowo dawniej Konwersje)

A cała nawigacja zmienia nazwę na zakładki:

  • Raporty
  • Wyszukiwanie
  • Reklamy (całkowita nowość)
  • Konfiguracje

Nowe raportowanie – konto demo Google Analytics 4

Nowa zakładka raportowania zbiera pod jednym szyldem wszystkie dane dotyczące wybranej przez Ciebie witryny. W łatwy sposób można tutaj zobaczyć dane, które wcześniej dostępne były pod zakładkami Czas Rzeczywisty oraz Odbiorcy. Google przygotowało nawet krótki poradnik oprowadzający po nowych funkcjach pokazujący nowy wygląd zbierania danych o użytkownikach.

flood-it-konto-demo-google-analytics
Samouczek Google po nowym koncie demonstracyjnym GA4

Wyszukiwanie w nowym GA4 aka Eksploracje aka dawny Przepływ użytkowników i Analiza Kohortowa

Kolejną zakładką wyróżnioną przez GA jest Wyszukiwanie. Możemy tutaj prześledzić ścieżki zakupowe potencjalnych klientów, zachowanie użytkowników i jak sami twórcy przyznają “eksplorować swobodnie wieloetapowe ścieżki”.

Konto demo Google Analytics daje nam w tym momencie trzy opcje do wyboru:

szablony-eksploracji-demo-google-analytics
Trzy proponowane przez Google rodzaje przedstawienia danych

Podsumowanie reklam i zdarzenia konwersji w nowym Google Analyticsie

Ta sekcja jest zupełnie nowa i mogę ją porównać co najwyżej do zakładki Konwersje w starszej wersji GA3. W zakładce Reklama znajdziesz nowe raporty dotyczące atrybucji Twoich reklam i całych kampanii reklamowych. Były one oczywiście dostępne we wcześniejszej wersji jednak nie w tak rozbudowanej formie. Tutaj znajdziesz takie informacje jak kanały, które generują konwersję, ścieżki konwersji oraz różne modele atrybucji. Po zintegrowaniu z reklamami przewidzianych jest wygenerowanie większej ilości informacji.

Ciekawym wydaje się fakt, że nowa zakłada skupia się na reklamach, co wyraźnie pokazuje kierunek w jakim zmierza Google dopasowując całą analitykę pod wyniki z reklam do celów marketingowych.

podsumowanie-reklam-sciezki-konwersji-google-analytics
Podsumowanie ścieżki konwersji z demo Google Analytics

Uprawnienie zarządzania elementami w zakładce Konfiguracja

Ostatnią zakładką proponowaną przez Google w swojej wersji demo nowego Google Analyticsa jest Konfiguracja. W jakiś sposób twórcy narzędzia wyłuszczyli najbardziej (według nich) przydatne funkcje i dostępne opcje, aby w nowej zakładce móc w łatwiejszy sposób dostosować takie rzeczy jak wyświetlanie: zdarzeń, odbiorców, konwersji, definicji niestandardowych, do których utworzenia zachęcają oraz DebugView.

Jest to nieco bardziej techniczna i bardziej skomplikowana sekcja więc będzie przydatna raczej osobom, które długo siedzą w temacie i chciałyby skonfigurować narzędzie pod siebie. W innym przypadku raczej będziesz tu zaglądać sporadycznie.

Podsumowanie demo Google Analytics i jego nowego wyglądu

Zmiany cieszą a nowe możliwości i obietnice uzyskania jeszcze większej ilości dokładnych danych o użytkownikach brzmią bardzo obiecująco. Jak na razie boli fakt braku odpowiednich materiałów opisujących nowe funkcje po polsku jednak dla osób znających angielski nie powinno być to problemem. Samo demo GA4 jest w jakiś 90% przetłumaczone więc przeklinanie wszystkiego powinno wystarczyć do zrozumienia celowości kolejnych widżetów i funkcji.

Google udostępnia nam również żywy przykład dwóch stron, których dane możemy dość swobodnie przeglądać mimo ograniczeń. Mamy więc do wyboru raportowanie gry Flood-it oraz typowe funkcje e-commerce na przykładzie sklepu Google z brandowymi koszulkami i gadżetami od amerykańskiego giganta. Konto demonstracyjne Analytics to jednak przede wszystkim mnóstwo zabawy i eksplorowania nowych widoków, widżetów, zakładek i opcji filtrowania. Każde z nich przyda się zapewne innym rodzajom biznesów w zależności od tego jakich danych potrzebujemy.

Nie jest jeszcze wiadome kiedy Google wdroży nową nawigacje i renderowanie danych do swojego narzędzia analitycznego jednak na pewno szykuje się niemała rewolucja w sposobie, jaki będziemy pokazywać dane, chociażby w Data Studio czy eksportować je. Być może owe narzędzia w lepszym stopniu przyczynią się do sprawnej analizy sklepów i całego e-commerce i pozwolą na jeszcze lepsze wyniki z reklam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *